علت سوخت لامپ ال ای دی چیست ؟
نوشته شده توسط : معصومه فتحی

در این مقاله با مراجعه مردم به الکتریکی ها ، این سوال برایشان پیش می آید چرا لامپ های ال ای دی با اینکه کم مصرف هستند  علت سوخت لامپ ال ای دی چیست ؟ برای شما کاربران اطلاعاتی جمع آوری کرده ایم .

علت سوخت لامپ های ال ای دی 

شاید برای شما این اتفاق افتاده باشد لامپ ال ای دی بعد مدتی ضعیف شود.این نوع چراغ ها به عمر پایانی خود می رسند و کم نور می شود .این فرایند سوختن لامپ های ال ای دی به ندرت پیش می آید معمولا یک الی دو سال طول می کشد .شاخص این لامپ ها ها را با L70 نمایش داده می شود .

این شاخص زمانی است که طول عمر لامپ بین 100 تا 70 درصد نشان داده می شود.وقتی این لامپ ها کم نور می شود و سوسو می کند علت آن قرار نگرفتن در یک چیپ است .این اتفاق در لامپ های بی کیفیت رخ می دهد .

طول عمر چراغ ها 12 ماه ، 15 ماه ، حتی دوسال با گارانتی در سایت کالای برق پارس عرضه می شود .ضمانت این لامپ ها بروی استفاده از ان اعمال می شود .

اگر استفاده درست از لامپ نشود ضربه و یا ... جز گارانتی محسوب نمی شود .هر چه حرارت لامپ ها زیاد شود آسیب فراوانی به محصول روشنایی وارد می شود .

با طراحی خوب در این لامپ ها میتوان از گرمای زیاد جلوگیری کرد.اما می توان گرما دریوار را به بیرون هدایت کرد .ما به شما توصیه می کنیم لامپ ها در فضای بسته نصب نکنید .

دلایل سوخت لامپ ال ای دی مورد بررسی قرار می دهیم .

ولتاژ بالای خانگی 

یکی از علت سوخت ال ای دی  ولتاژ بالای برق خانگی است .با این وجود ، مصرف برق بیشتر در ساختمان نور بیشتری از لامپ ها ایجاد می کند.

اما ، با كاهش عمر لامپ ها ، این امر مستقیماً بر روی احتراق این وسایل روشنایی تأثیر می گذارد.

ارتعاش اضافی در لامپ LED

یکی از علت سوخت ال ای دی لرزش اضافی لامپ است.

در این رابطه باید توجه داشت که وجود لرزش اضافی یکی از دلایل اصلی سوختن لامپ است.

نصب پنکه سقفی در اطراف لامپ در ایجاد لرزش اضافی و آسیب به لامپ بسیار موثر است.

لامپ های سوسو زدن می توانند باعث سوختن لامپ های LED شوند.

لامپ های LED چشمک زن

سوکت لامپ آزاد باعث سوسو زدن می شود.

با محکم کردن این قسمت می توانید از سوختن لامپ جلوگیری کنید.

مشکلات اتصال لامپ و سیم ها


همچنین ، مشکلات در اتصالات و سیم های لامپ می تواند یکی دیگر از موارد فرسودگی لامپ LED باشد.

تعمیر لامپ های ال ای دی

آیا می شود این لامپ ها را تعمیر کرد .؟ درادامه به جواب این سوال می رسیم .طور کلی میتوان لامپهای led  از نظر عملکرد به سه گروه تقسیم بندی می شود

خازنی درایور ، آی سی

خاموش شدن یک لامپ led میتواند:ناشی از سوختن یک یا تعدادی از دیود های نوری به دلیل کار کرد زیاد در دمای بالا و یا ایراد مدار درایور لامپ باشد

که عموما شامل سوختن یک یا تعدادی از قطعات مانند IC ، خازن،فیوز،  مقاومتها و چوک مغناطیسی و غیره می باشد.دیودهای نوری قابل تعمیر نیستند و باید تعویض گردند.

اگر مدار درایور آسیب دیده باشد .ابتدا لازم است به کمک دستگاه های اندازگیری نظیر مولتی متر و اسیلوسکوپ قطعه یا قطعات معیوب تشخیص داده شده

و سپس جهت تعویض قطعه ی سوخته با قطعه ی مشابه و مشخصات کاملا یکسان اقدام گردد.توجه داشته باشید که هر یک از دیود های نوری در لامپ از خود گرما تولید میکند ،

این گرما به مرور زمان باعث آسیب دیدن و کاهش طول عمر دیود های نوری و قطعات مدار درایور می شود.لذا توجه داشته باشید که با تعمیر لامپ ال ای دی ، این لامپ مثل روز اول نخواهد شد و کارایی آن نسبت به قبل کمتر خواهد بود.

با توجه به این تفاسیر تعمیر درایور لامپ ال ای دی نیاز به دانش فنی داردو از نظر اقتصادی چندان مقرون به صرفه نیست و توصیه نمیشود.

دلیل سوختن LED های SMD.

لامپ ال ای دی بهترین و تنها جایگزین لامپ های قدیمی با مصرف انرژی است. هزینه برق بسیار پایین ، قیمت مناسب و طول عمر بالا باعث شده این محصول به یکی از بهترین محصولات در بازار تبدیل شود. ارتباط این محصول با سلامتی در محیط زندگی و کار از دیگر مزایای لامپ ال ای دی نسبت به لامپ های قدیمی است.

نکات اصلی در ساخت چراغ های LED برای افزایش عمر لامپ
نوع LED مورد استفاده در لامپ.
نوع موتور و قطعات الکترونیکی مورد استفاده برای ساخت آن.
تعداد لامپهای استفاده شده در هر لامپ.
اندازه و نوع گرمایش (سرمایش) استفاده شده.
ولتاژ خروجی درایور.
مواد ، کیفیت و کمیت خمیر سیلیکون استفاده شده
طراحی داشبورد و صفحه پانل LED (طراحی صحیح بوش ، بریدگی و ... روی برد).
طراحی حباب و بدنه لامپ (مواد و تهویه مطبوع گرم).
...

این مقاله را همچنین بخوانید :عمر لامپ ال ای دی به 6 عامل اساسی بستگی دارد

 

مهمترین پارامترهای لامپ ال ای دی در سوختن


مسلما مهمترین  پارامترهای هر لامپ LED نوع LED مورد استفاده در لامپ است. با پیشرفت چراغ های LED ، مدل های مختلفی از نظر اندازه ، وات ، رنگ و ... روز به روز در حال تولید هستند در مدل های اولیه ، LED های 0.3 وات استفاده می شد. پس از مدت کوتاهی ، از مدل SMD استفاده شد ، اما با 0.3 و 0.5 وات ، اکنون لامپ ها از نوع 1 وات استفاده می کنند.

یک نکته مهم در انتخاب LED مربوط به مواد اتصالات داخلی آن است که از دو مدل فویل آهن و مس استفاده می کند ، زیرا مدل مس در برابر جریان بزرگتر با ولتاژ ثابت مقاومت می کند. همچنین در برابر قله های الکتریکی و نوسانات مقاومت بیشتری دارد.

برای کسب اطلاعات با دیگر نواع محصولات روشنایی پارس شعاع توس عضو کانال تلگرامی و یا اینستاگرامی ما شوید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 





:: برچسب‌ها: خرید لامپ ال ای دی ، لامپ کم مصرف ، لامپ ,
:: بازدید از این مطلب : 6
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: